Podstawowe błędy u “młodych triathlonistów” okiem Jarosława Skiby – część druga

Opublikowano dnia

Dalszy ciąg artykułu Jarosława Skiby… 🙂 Poznajcie kolejne błędy, które często spotykane są u osób przygotowujących się do startu w triathlonie:

3. OPADAJĄCA RĘKA Pływając z zawodnikami, oraz obserwując inne osoby pływające kraulem na basenie mogę spokojnienie stwierdzić, że jest pewna grupa pływaków, którzy namiętnie opuszczają rękę najczęściej podczas nabierania powietrza. Wynika, to mocno z błędu opisanego powyżej, czyli braku wyleżenia. Wpływa, to bardzo na ekonomikę i ułożenie ciała podczas pływania. Za wcześnie opuszczona ręka powoduje, że Twoje ciało wyhamowuje zamiast przemieszczać się z większą prędkością. Problem najczęściej pojawia się u osób, które posiadają umiejętność oddychania na jedną stronę. Nabierając powietrze nie są w stanie kontrolować ręki, która teoretycznie powinna zostać przytrzymana z przodu. Dobrym rozwiązaniem na korektę tego błędu jest pływanie ze wzrokiem skierowanym do przodu i nabieraniem powietrza co 3, a nawet co 5 ruchów- aby lepiej utrzymać pozycję możesz spokojnie pływać zadanie techniczne w płetwach. Oczywiście Twoja głowa w takim układzie będzie trochę wyżej niż powinna, jednak w tym momencie starasz się wyeliminować istotniejszy problem.

4. PŁYWANIE TYLKO KRAULEM Pływanie kraulem jest najbardziej powszechnym stylem wybieranym przez triathlonistów. Oczywiście na pewno widziałeś na zawodach także osoby pływające tzw. żabką ale zapewniam, że jest ich zdecydowanie mniej 🙂 Jedno jest pewne, kraul to najszybszy styl pływacki. Zawodowi pływacy potrafią dystans 100m stylem dowolnym ( kraulem ) pokonać w czasie grubo poniżej 50 sekund. Jednak aby przygotować się do zawodów, zarówno zawodowcy, jak i triathloniści nie trenują tylko kraula…przynajmniej nie powinni pływać, tylko jednym stylem. Czy miałeś kiedyś tak, że przyszedłeś na basen i mówisz, no dobra dzisiaj 1500m kraulem, za dwa dni to samo, za cztery dni także itd. Taki trening naprawdę niewiele wnosi, a na pewno nie spowoduje pożądanego progresu i nie sprawi, że będziesz pływał szybciej. Wbrew pozorom pływanie różnymi innymi stylami takimi jak grzbiet, żabka, delfin…a także pływanie w różnych kombinacjach: dokładanka, ćwiczenia koordynacyjne, pływanie w różnych płaszczyznach, a także ćwiczenia na tzw. czucie wody spowodują, że będziesz rozwijał się pływacko. Takie metody treningowe, jak metoda ciągła są oczywiście dobre, ale nie powinny stanowić 99% zadań pływackich. Jeżeli chcesz pływać szybciej, bardziej czuć wodę, wprowadzaj w trening zadania interwałowe, na początku na krótkich 25m odcinak, a kończąc nawet na odcinak 400m. Pływanie różnymi stylami sprawi, że Twój trening stanie się bardziej urozmaicony, mniej nudny. Nie pozwól aby wdarła się monotonia, która sprawi, że będziesz stał na słupku i zastanawiał się, czy w ogóle wskoczyć do wody.

5. PRZEKRACZANIE OSI CIAŁA Czy zdarzyło się Tobie pływać, na jeziorze jak wąż…od prawej do lewej, od lewej do prawej? Przepływasz na zawodach zamiast 950m, to 1200m? Wcale nie dlatego, że organizator źle wymierzył trasę etapu pływackiego…To oczywiście może być przerysowana historii, aczkolwiek niejednokrotnie prawdziwa. Celowo napisałem jezioro, gdyż na basenie, w momencie gdzie liny wyznaczają tor pływania, a odcinek do ściany to zwykle 25m, możesz nie zauważyć takiej różnicy, jak właśnie pływając na otwartych akwenach. Błędem, który powoduje, że płyniesz po wodzie jak zaskroniec, to przekraczanie osi ciała. Zarówno podczas wkładania ręki do wody, jak również w momencie kiedy twoje ramię jest pod wodą. Pływanie takie raz, że jest nieefektywne, dwa mocno zaburza pozycję ciała w wodzie. Wkładając rękę do wody zwróć uwagę na to aby wkładać ją na szerokość barku. Natomiast wykonując ruch pod wodą nie możesz dłonią przekraczać osi ciała. Tak jak widzisz jest wiele elementów, na które trzeba zwrócić uwagę…pływanie to układ naczyń powiązanych, gdzie wcześniejszy ruch ma ogromny wpływ na kolejny. W następnych artykułach chciałbym rozwijać temat powyższych zagadnień. Podejść do tematu bardziej szczegółowo, dając rozwiązania ćwiczeń eliminujące poszczególne błędy. W tej materii liczę także na Was. Jeżeli macie jakieś pytania dotyczące treningu pływackiego, pod kątem przygotowania do triathlonu czekam na informacje. Może chcesz dowiedzieć się jak trenują inni zawodnicy? A może nurtuje Ciebie problem wyboru okularów, czy pianki do triathlonu? Podziel się swoimi spostrzeżeniami, zadaj pytania, a ja postaram się Tobie pomóc 🙂